Leren zonder klaslokaal



Leren zonder klaslokaal. In Zweden zijn ze bij de Vittra scholengroep zover. Deze school heeft heeft de drastische maatregel genomen om alle klaslokalen af te schaffen. Is dit de school van toekomst?

De laatste van 30 scholen die in augustus 2011 in Stockholm werd geopend lijkt in niets meer op een school, meer op een creatieve ruimte. ”Students can work independently on their laptops while lounging on one of the 'sitting islands' in the photo above. If they need to collaborate with their peers on a project, they can take advantage of spaces like 'the village' - a tiny house for group work -or the more open 'organic conversation furniture' pictured below.”

Jannie Jeppesen, het hoofd van Vittra Telefonplan stelt dat het design van de school de bedoeling heeft om de creativiteit en nieuwsgierigheid van de kinderen te stimuleren en hen de mogelijkheden biedt om zowel zelfstandig als samen te werken. In de school zijn er dan ook geen traditionele jaarklassen, studenten krijgen les gebaseerd op hun niveau. In verschillende ruimtes met veel natuurlijk licht kunnen de leerlingen zelfstandig werken, steeds met medeleerlingen in de buurt om te overleggen.


Hieronder volgt een kort reisverslag van de studiereis die Driestar Hogescholen in maart 2009 maakte naar deze scholen. 
 
"De eerste school die we bezoeken is een Vittra-school in Sollentuna. De Vittra-scholen – tegen­woordig eigendom van een in­ves­terings­maat­schappij – zijn populair in Zweden. Veel scholen kennen een wachtlijst. Vittra heeft een visie gebaseerd op drie kernwaarden, namelijk de persoonlijke ontwikkeling, een levendige werkcultuur en een uitdagende leersituatie. We worden gastvrij ontvangen door Maria Assarsson, de directeur van de school. Maria geeft leiding aan een school met vierhonderd leerlingen in de leeftijd van 6-15 jaar.

De visie zoals in enkele minuten gepresenteerd door Maria Assarsson is overal in de school zichtbaar. Heel bijzonder dat een visie – wie heeft ‘m niet? – ook daadwerkelijk ‘leeft’! De visie was eenvoudig en in enkele minuten te presenteren door de directeur, maar heel levend en terug te vinden in de hoofden van de personeelsleden, in het curriculum en bij de leerlingen. De leerlingen brengen het grootste deel van hun tijd door in de open leerruimte. De leraar coacht."

In 2025 zullen de eerste kinderen van de Vittra Telefonplan-scholen slagen. De schoolleider, Jannie Jeppesen is ervan overtuigd dat zij dan helemaal klaar zijn voor de moderne samenleving. Jeppesen vertelt: "Ze zijn dan uitgerust met de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om verder te studeren of een baan te vinden waarin ze hun ideeën kunnen toepassen - waar dan ook ter wereld! Ze hebben dan een scholing gehad die hen motiveert om vragen te stellen en hun kennis te verdiepen. Ze lossen problemen op met creativiteit en hebben een sterk vertrouwen in hun mogelijkheden.

Een brede digitale expertise heeft hen de gereedschappen gegeven die ze nodig hebben om nieuwe communicatiemogelijkheden te vinden en manieren om deel te nemen in de complexe stroom van informatie. Het is voor hen vanzelfsprekend dat leren zinnig moet zijn. Ze zijn gewend aan het werken met de buitenwereld, zowel lokaal als globaal. Ze weten dat falen een waardevolle ervaring is. Ze zijn actieve en geëngageerde burgers die geloven dat elk individu iets unieks en waardevols bijdraagt. Ook de docenten geven de kinderen duidelijke waarden mee en de durf om te experimenteren, innovatief te denken en gemotiveerd te werken."

Het design van de school is gebaseerd op wat er daadwerkelijk gebeurt wanneer kinderen leren. Het stimuleert hun nieuwsgierigheid en creativiteit. Het gaat er vanuit dat we op verschillende manieren leren: we komen samen in grotere of kleinere groepen, hebben ruimte nodig om te focussen, om te bewegen en om met onze handen, stem en lichaam te werken. En het design daagt uit om met elkaar en de buitenwereld te communiceren.
Bekijk hier een filmpje over de Vittra scholengroep:




Met toestemming bewerkt en overgenomen van www.hetkind.org. Hetkind inspireert, legitimeert en verbindt iedereen die is toegewijd aan ontwikkeling van kinderen en jonge mensen.

Reacties

Populaire posts