Hoogbegaafdheid in dialoog

 

Hoogbegaafdheid in dialoog

Het einde van het schooljaar nadert snel en op Mannaz zijn we aangekomen bij onze laatste week. Aankomende woensdag hebben we nog een informatiesessie over de Primaria, waarna donderdagavond officieel de zomervakantie begint. De zon is deze week gelukkig van de partij, wat bijdraagt aan de feestelijke afsluiting van het schooljaar met blije jongeren.

We wensen iedereen een heerlijke zomervakantie toe! Deze positieve vibes-nieuwsbrief zal tijdens de vakantieperiode iets minder frequent verschijnen, maar vanaf september zijn we er weer wekelijks.

Geniet van de zomer!


Succesvolle communicatie

"Hoogbegaafdheid wordt nog vaak als een luxeprobleem gezien, terwijl veel hoogbegaafde kinderen zich zeer eenzaam en onbegrepen voelen. Passend onderwijs en begeleiding zijn daarom noodzakelijk. Alleen zo kunnen hoogbegaafde leerlingen zich optimaal ontplooien."
Michelle Dewulf, coördinator postgraduaat Hoogbegaafdheid, Hogeschool PXL

"Hoogbegaafde leerlingen behalen altijd goede resultaten."
"Een hoogbegaafde leerling is slim genoeg, die komt er wel op eigen houtje."
 

Hoewel deze misvattingen vaak gehoord worden, is het verrassend hoe vaak hoogbegaafde leerlingen onderpresteren, en soms zelfs vroegtijdig de school verlaten zonder diploma. Communicatie tussen ouders en leerkrachten loopt vaak muurvast, met ernstige gevolgen voor het welzijn en de toekomst van de leerling en zijn gezin.

In tegenstelling tot wat nog steeds wordt gedacht, hebben hoogbegaafde leerlingen ook de juiste ondersteuning en begeleiding nodig om optimaal gebruik te kunnen maken van hun unieke capaciteiten. Uit de ervaringen van ouders blijkt dat de kwaliteit van de communicatie tussen ouders en leerkracht en de mate van ondersteuning die in de klas wordt geboden vergroot wanneer er meer en intensere communicatie is met elkaar. Als deze communicatie, zoals in het genoemde voorbeeld, verstoord raakt, kan dit leiden tot het wegvallen van de benodigde ondersteuning, met ernstige gevolgen voor het onderwijs van de betreffende leerling. 


Hoogbegaafdheid in dialoog

Het boek "Hoogbegaafdheid in dialoog" is gebaseerd op het onderzoek voor de bachelorproef "Succesvolle communicatie voor leerkrachten, scholen en ouders van hoogbegaafde leerlingen", aangevuld met heel wat persoonlijke ervaringen. 

Geert Conard ontwikkelde een communicatietool die duidelijkheid schept over de meest voorkomende misvattingen voor leerlingen, leerkrachten en scholen. Door hiermee rekening te houden kan de communicatie aanzienlijk verbeterd worden.

Dit boek biedt dan ook waardevolle inzichten en handvatten voor leerkrachten en scholen om beter te communiceren met hoogbegaafde leerlingen en hun ouders. Maar ook voor ouders kan het een handig hulpmiddel zijn om gesprekken voor te bereiden.

Klik hier om het boek te bestellen

Reacties

Populaire posts