Scholen met flexibele lestijden presteren beter dan verwacht
Op de Mannaz school werken wij met flexibele lestijden en brosbonnen. Iets wat ons heel goed bevalt.
Dus leuk te lezen dat er in Nederland ook positieve effecten zijn bij het toepassen van dit systeem.
Het experiment gaat 3 jaar duren. Zowel scholen, ouders als leerlingen zijn enthousiast over het flexonderwijs.
Bij de proef mogen scholen zelf hun begin- en eindtijden bepalen, hebben ze geen vaste vakanties meer en wordt er zelfs tijdens de vakantie gewoon les gegeven. Het voordeel van de flexibele tijden is dat niet alle leerlingen tegelijkertijd aanwezig zijn, waardoor scholen de leerling meer individuele aandacht kunnen geven.
Minister Van Bijsterveldt in de krant: 'Een van de dingen die mij zeer verheugt: er is op de scholen sprake van meer gebruik van de onderwijstijd dan formeel verplicht is.'
Ouders zijn ook positief over de proef omdat de schooltijden beter zijn afgestemd op hun werk en ze zo minder stress ervaren. En een leerling reageert in de krant:''In de zomer zitten er niet veel kinderen in de klas, waardoor ik me beter kan concentreren en goed kan doorwerken. Zo krijg ik mijn weektaak makkelijker af.'
Of de flexibele lestijden ook effect hebben op de onderwijskwaliteit is nog niet duidelijk. Daarvoor verschillende de scholen die aan de proef deelnemen onderling te veel.
Enkele knelpunten zijn er ook. Zo hebben leerkrachten volgens de onderwijs-cao recht op twaalf weken vakantie en dat zorgt voor problemen met het inroosteren. En scholen die onderwijs combineren met kinderopvang, zeggen dat de verschillende wet- en regelgeving het lastig maakt de twee met elkaar te combineren.
Het experiment duurt nog tot 1 augustus 2014 en volgend jaar doen er nog vijf extra scholen mee aan de proef.
Bron: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/150553/Scholen_met_flexibele_lestijden_presteren_beter_dan_verwacht.html
Dus leuk te lezen dat er in Nederland ook positieve effecten zijn bij het toepassen van dit systeem.
Het experiment gaat 3 jaar duren. Zowel scholen, ouders als leerlingen zijn enthousiast over het flexonderwijs.
Bij de proef mogen scholen zelf hun begin- en eindtijden bepalen, hebben ze geen vaste vakanties meer en wordt er zelfs tijdens de vakantie gewoon les gegeven. Het voordeel van de flexibele tijden is dat niet alle leerlingen tegelijkertijd aanwezig zijn, waardoor scholen de leerling meer individuele aandacht kunnen geven.
Minister Van Bijsterveldt in de krant: 'Een van de dingen die mij zeer verheugt: er is op de scholen sprake van meer gebruik van de onderwijstijd dan formeel verplicht is.'
Ouders zijn ook positief over de proef omdat de schooltijden beter zijn afgestemd op hun werk en ze zo minder stress ervaren. En een leerling reageert in de krant:''In de zomer zitten er niet veel kinderen in de klas, waardoor ik me beter kan concentreren en goed kan doorwerken. Zo krijg ik mijn weektaak makkelijker af.'
Of de flexibele lestijden ook effect hebben op de onderwijskwaliteit is nog niet duidelijk. Daarvoor verschillende de scholen die aan de proef deelnemen onderling te veel.
Enkele knelpunten zijn er ook. Zo hebben leerkrachten volgens de onderwijs-cao recht op twaalf weken vakantie en dat zorgt voor problemen met het inroosteren. En scholen die onderwijs combineren met kinderopvang, zeggen dat de verschillende wet- en regelgeving het lastig maakt de twee met elkaar te combineren.
Het experiment duurt nog tot 1 augustus 2014 en volgend jaar doen er nog vijf extra scholen mee aan de proef.
Bron: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/150553/Scholen_met_flexibele_lestijden_presteren_beter_dan_verwacht.html
Reacties
Een reactie posten