Helft jongeren wil uitblinken op school
De
helft van de Nederlandse jongeren wil voorbij aan de zesjescultuur op
school. Zij vinden uitblinken leuk en het geeft en grotere kans op een
goede baan. Voor de andere helft is uitblinken niet zo belangrijk, het
is voor hen een ver- van-mijn-bed-show.
Opvallend is dat slechts een kwart van de
jongeren de schoolvakken uitdagend vindt. En maar éénderde van
leerlingen zegt aangemoedigd te worden door hun omgeving om uit te
blinken. Succesvolle mensen uit het bedrijfsleven worden het meest
genoemd als voorbeelden van uitblinkers. Het onderzoek is in opdracht
van het Platform Beta Techniek uitgevoerd door
jongerencommunicatiebureau YoungWorks en onderzoeksbureau Motivaction.
Het excellentiemodel, beschrijft vier typen leerlingen met onder meer
de ”zelfbewuste generalisten” (39%) en de gemaksgerichte
levensgenieters” (34%). Het geeft scholen scherper inzicht in hoe zij de
verschillende leerlingen optimaal kunnen motiveren om hun talent te
ontdekken en alles uit hun talent te halen. En het helpt de scholen om
een beter ‘excellentie-klimaat’ te creëren.
Jongeren geven aan dat de belangrijkste beïnvloeders hun ouders zijn,
gevolgd door vrienden en leraren. Als belangrijkste voorbeelden als het
gaat om uitblinken noemen zij als eerste ‘succesvolle mensen in het
bedrijfsleven’, gevolgd door ‘wetenschappers’. Daarna volgen bekende
sporters, schrijvers en artiesten.
Voor het onderzoek zijn groepsgesprekken met honderden jongeren
gehouden en is een vragenlijst afgenomen bij ruim 1300 jongeren tussen
12 en 25 jaar van alle opleidingsniveau’s. De resultaten zijn verwerkt
tot een Excellentiemodel. Dit segmentatiemodel beschrijft vier typen
leerlingen die ieder op verschillende wijze aankijken tegen uitblinken:
de ‘Zelfbewuste Generalisten’, de ‘Gemaksgerichte Levensgenieters’, de
‘Statusgerichte Toekomstplanners’ en de ‘Berustende Volgers’.
Het kabinet zet in op meer excellentie in de hele onderwijsketen.
Terwijl de gemiddelde en zwakkere leerlingen relatief erg goed presteren
ten opzichte van hun internationale leeftijdsgenoten, scoren Neerlands
beste leerlingen en studenten internationaal gezien relatief laag en
laat ook een dalende trend zien. Het ontwikkelen van eigen toptalent op
allerlei terreinen is echter essentieel voor de Nederlandse
kennissamenleving en voor concurrentiepositie van onder andere de negen
aangewezen Topsectoren.
De vier typen leerlingen en hun houding ten opzicht van uitblinken:
Zelfbewuste Generalisten (39%)
Zelfbewuste Generalisten zijn breed geïnteresseerd en intrinsiek gemotiveerd om het beste in zichzelf naar boven te halen. Ze hebben vaak een duidelijk beeld van wat ze kunnen en van wat ze later willen bereiken. Uitblinken heeft in de ogen van Zelfbewuste Generalisten vooral positieve kanten. Excellentie is voor deze groep een breed begrip, excelleren in het onderwijs is daarom niet altijd de meest voor de hand liggende keuze.
Zelfbewuste Generalisten zijn breed geïnteresseerd en intrinsiek gemotiveerd om het beste in zichzelf naar boven te halen. Ze hebben vaak een duidelijk beeld van wat ze kunnen en van wat ze later willen bereiken. Uitblinken heeft in de ogen van Zelfbewuste Generalisten vooral positieve kanten. Excellentie is voor deze groep een breed begrip, excelleren in het onderwijs is daarom niet altijd de meest voor de hand liggende keuze.
Gemaksgerichte Levensgenieters (34%)
Gemaksgerichte Levensgenieters zijn tevreden met hun leven en maken zich niet druk over de toekomst. School en studie spelen geen belangrijke rol in hun leven. Ze zien geen noodzaak om hierin uit te blinken. Ze staan niet negatief tegenover excelleren en presteren, maar het is voor hen ook niet belangrijk. Met een zesje red je het ook en die goede baan komt vanzelf wel.
Gemaksgerichte Levensgenieters zijn tevreden met hun leven en maken zich niet druk over de toekomst. School en studie spelen geen belangrijke rol in hun leven. Ze zien geen noodzaak om hierin uit te blinken. Ze staan niet negatief tegenover excelleren en presteren, maar het is voor hen ook niet belangrijk. Met een zesje red je het ook en die goede baan komt vanzelf wel.
Berustende Volgers (16%)
Berustende Volgers houden van hun vertrouwde omgeving; ze treden niet graag buiten hun comfortzone. Zowel in hun vrije tijd als op school zijn ze niet op zoek naar uitdagingen. Ze hebben geen behoefte om uit te blinken en weten ook niet waarin ze zelf kunnen excelleren. Ze zijn bang voor de mogelijke negatieve gevolgen van excellentie, zoals kritiek, jaloezie en sociale druk om niet uit te blinken of op te vallen.
Berustende Volgers houden van hun vertrouwde omgeving; ze treden niet graag buiten hun comfortzone. Zowel in hun vrije tijd als op school zijn ze niet op zoek naar uitdagingen. Ze hebben geen behoefte om uit te blinken en weten ook niet waarin ze zelf kunnen excelleren. Ze zijn bang voor de mogelijke negatieve gevolgen van excellentie, zoals kritiek, jaloezie en sociale druk om niet uit te blinken of op te vallen.
Statusgerichte Toekomstplanners (11%)
Statusgerichte Toekomstplanners hebben een relatief duidelijk toekomstbeeld en willen nu goed presteren om later verzekerd te zijn van succes. Ze zijn competitief ingesteld en steken graag de handen uit de mouwen. Status is belangrijk, dus factoren als geld en aanzien stimuleren deze jongeren om extra hard te lopen.
Statusgerichte Toekomstplanners hebben een relatief duidelijk toekomstbeeld en willen nu goed presteren om later verzekerd te zijn van succes. Ze zijn competitief ingesteld en steken graag de handen uit de mouwen. Status is belangrijk, dus factoren als geld en aanzien stimuleren deze jongeren om extra hard te lopen.
Bron: jongerenblog.nl
Reacties
Een reactie posten