Pijnlijk: Vernieuwende scholen presteren slechter





Pijnlijk nieuws voor bevlogen vernieuwers  in het onderwijs: De cijfers van hun leerlingen zijn lager dan die van leerlingen op scholen zonder al die vernieuwende ambities!

Trouw  schrijft er over:
“Voor het onderzoek keek de krant naar acht scholen die experimenteren met het zogeheten Nieuwe Leren. Zo noemen de scholen het niet meer, maar de insteek blijft min of meer gelijk: de leerlingen wordt aangemoedigd hun eigen nieuwsgierigheid te volgen en zelf uit te vinden hoe ze de stof eigen kunnen maken.
Van de acht onderzochte scholen hebben de meeste een havo- en een vwo-afdeling en vaak ook de theoretische leerweg van het vmbo. Samen hebben ze zestien afdelingen. Daarvan krijgen er slechts drie een voldoende van de onderzoekers: een zes. Alle andere afdelingen behalen een vijf of lager.
Het percentage leerlingen dat op deze scholen slaagt voor het examen wijkt door de bank genomen weinig af van het gemiddelde, maar de cijfers waarmee ze slagen wel.”

Deze conclusie loopt parallel met onderzoek uit Amerika: Ouderwetse scholen scoren beter.

Het is tijd nu eens echt grondig uit te zoeken of we niet terug moeten naar ouderwets onderwijs! Dat is taboe in onderwijsland waar ze steeds nieuwe methodes verzinnen. Maar als het nu niet werkt?
Misschien is ouderwets onderwijs echt beter. Leve Aap-Noot-Mies?


Eens? Oneens?

Bron: Charles Groenhuijsen van www.mootz.com

Reacties

Populaire posts