2012: het jaar van de man
Mannen zijn een bedreigd ras in de klas. In het basisonderwijs is het aandeel mannen in zeven jaar tijd met een kwart gedaald tot één op zeven. In het secundair is slechts vier op de tien leraren een man. Daarom roept Klasse 2012 uit tot 'Het jaar van de man' op school.
Zijn mannen het nieuwe zwakke geslacht op school? Die vraag stelt Klasse deze maand aan mannelijke leraren, studenten uit de lerarenopleiding en onderzoekers. Iedereen is het erover eens dat een gezond evenwicht tussen mannen en vrouwen op school het best is, voor de diversiteit op de werkvloer en als rolmodel voor de leerlingen. Maar de manier waarop we meer jongens warm kunnen maken voor het lerarenberoep, daarover verschillen ze van mening.
“Het beroep herwaarderen door een hoger loon of een ‘stoerdere’ lerarenopleiding zal alvast niet helpen om meer mannen voor de klas te krijgen”, zegt Gerda Geerdink, lector ‘Seksediversiteit in het onderwijs’ aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, deze maand in Klasse. “Wat wél werkt, zijn goede rolmodellen. Vaak verwijzen ze naar een ex-leraar als voornaamste inspiratiebron om de opleiding te starten”, weet Nicole Vandormael, lector Frans en ‘jongenscoach’ aan de lerarenopleiding van de KHLim in Diepenbeek.
Klasse laat deze maand in een speciaal themanummer uiteenlopende rolmodellen aan het woord, van een leraar voeding-verzorging (mét schort) tot een jonge allochtone kleuteronderwijzer. TV.Klasse vroeg aan mannelijke studenten in de lerarenopleiding wat zij vinden van hun toekomstige job. Scholen worden ook uitgedaagd om zelf creatieve campagnes te bedenken en uit te werken, van een aparte jobdag voor mannen over een ‘papadag’ op school tot een stagedag voor mannelijke laatstejaars. Klasse beloont tien projecten met elk 250 euro voor logistieke ondersteuning.
Hoe krijgen we volgens jou meer mannen voor de klas en in de lerarenopleiding? Post je suggestie onder dit bericht.
Reacties
Een reactie posten