'Een computer is even normaal als een bril'


REPORTAGE PARLEMENTSLEDEN HOREN NOODKREET KINDEREN MET LEERSTOORNIS
 
De kinderen mogen tijdens de lessen gebruik maken van hulpmiddelen, zoals een computer en een hoofdtelefoon.Ivan Put
De kinderen mogen tijdens de lessen gebruik maken van hulpmiddelen, zoals een computer en een hoofdtelefoon.Ivan Put
 
 
Je bent slim maar je kunt niet goed lezen. Een drama? Neen, bij Eureka stomen ze je klaar voor de gewone school. Met dank aan alle beschikbare technologie. 'Het onderwijs heeft het daar nog moeilijk mee.'
Frans doen ze niet graag. Daarin verschillen ze niet van hun leeftijdsgenoten. Maar deze kinderen balen indien mogelijk nog meer van die vreselijke spelling en al die accenten. Geen wonder: ze kampen met dyslexie. Wie vreest een onvoldoende te halen? Bijna alle vingers gaan de lucht in.

Leden van de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement zijn te gast bij Eureka, een schooltje in Kessel-Lo (in de buurt van Leuven). Kinderen met een ernstige leerstoornis kunnen hier enkele jaren terecht, voor ze weer naar de gewone school gaan. De meeste hebben dyslexie, anderen dyscalculie of AD(H)D.

De klas is bezig Frans werkwoorden te vervoegen. Hulpmiddelen zijn hier vanzelfsprekend. Een rekenmachine, de computer, een hoofdtelefoon.

Als Ben gevraagd wordt iets van het bord te lezen, aarzelt hij. Passé composé? Dat valt hem moeilijk. Op de pc laat hij de cursor over de woorden lopen en dan leest de computer die hardop. Dat helpt.

Zo tikt hij het zinnetje 'het parlement is op bezoek in de klas' in. 'Hij weet niet of hij het juist schrijft maar als de zin weerklinkt wel', fluistert de juf ons toe.

Stefanie wil naar het ASO, ook al is dat moeilijk. 'Later wil ik met cijfers werken.' Dat laatste blijkt typerend te zijn. Wie worstelt met lezen en schrijven zoekt heil in de wiskunde. Zoals Wout: 'Ik wil industriële wetenschappen gaan doen. Iets met wiskunde, zoals mijn papa, die ook dyslexie heeft.' Nog zo'n terugkerend motief: 'Mijn mama herkent zich in mij. Ze denkt dat ze ook dyslexie heeft.'

'Ouders sturen hun kroost naar hier omdat ze voor hen iets beters willen dan wat ze zelf meegemaakt hebben', zegt Anny Cooreman, stichter-bestuurder van Eureka.

 
Mondig maar bezorgd

Dit zijn begaafde jongeren, mondig ook, helemaal niet geïntimideerd door het hoog bezoek. Ze zijn wel bezorgd. 'Als ik naar een gewone school ga, zal ik dan nog mijn computer mogen gebruiken?'

'Dat is toch kras,' vindt Anny Cooreman, 'het is alsof je een kind verbiedt zijn bril op te zetten. Extra steun voor deze kinderen zou een recht moeten zijn, geen gunst.' Dat is de boodschap van Cooreman voor de parlementsleden. Vandaag zijn in vele scholen hulpmiddelen nog steeds niet toegestaan. 'Oneerlijk tegenover andere leerlingen', luidt het dan. 'Het past niet in de schoolvisie', of 'het is praktisch niet haalbaar'. Een lichtpuntje: het aantal scholen waar de computer in de klas mag, neemt toe.

'Leerkrachten en directies zijn bang dat ze allemaal specialisten in dyslexie moeten worden, maar dat is niet zo', benadrukt Cooreman. 'Met een aangepaste didactiek en de juiste hulpmiddelen kan iedereen aan de slag. Wat zien we vandaag? Kinderen worden twee jaar naar de logopedie gestuurd. Dat kost het Riziv handenvol geld maar haalt het iets uit? Je moet het in de klas doen.'

Op Eureka zitten 70 kinderen tussen acht en veertien jaar. 'Ze komen hiernaartoe vanuit Neerpelt, 's Gravenwezel, Oostende. Sommigen verblijven op kamers maar een kind uit Tielt in West-Vlaanderen zag dat niet zitten en pendelde elke dag heen en weer.'

Ze moeten hier hard werken, volhouden is de boodschap. Tot twee jaar leerachterstand wordt bijgebeend. 'Toch komen ze graag', meent Cooreman, 'omdat ze vooruitgaan. Het is falen dat kinderen ongelukkig maakt.'

Bijna acht op de tien vat later hoger onderwijs aan. Bij de oud-leerlingen vind je een doctor aan de UGent en een wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB.

De expertise van dit pionierende schooltje, uniek in Europa, wordt algemeen erkend en gebruikt. Toch krijgt het geen subsidies. Begrijpe wie kan. Het past in geen enkele reglementering omdat de kinderen er maar enkele jaren blijven. Terwijl dat precies de bedoeling is.

 
Rechten garanderen

Hoe ze het financieel redden? Via sponsoring, mecenaat, bijdragen van de ouders. Waarbij de kapitaalkrachtigen meer betalen dan de minder gegoeden. De gedreven leerkrachten accepteren een bescheiden salaris. De digitale bibliotheek is sinds kort wel goed voor subsidies. De gratis digitale boeken voor de voorleessoftware zijn het visitekaartje van Eureka.

Kathleen Helsen (CD&V) en Irina De Knop (Open VLD) zijn eensluidend na het bezoek. 'We moeten werken aan de competentie van de leerkrachten. Het kan toch niet dat zij nog zo weinig inzicht hebben in deze problematiek.' Maatregelen decretaal vastleggen gaat voor Helsen misschien te ver. 'Maar we moeten wel bepaalde rechten garanderen.'

www.eurekaleuven.be

Bron: De Standaard Zondag 29 januari 2012

Reacties

Populaire posts