Doorgaan naar hoofdcontent

Ouders kiezen steeds vaker voor speciale scholen

Speciale scholen voor ‘speciale' kinderen


In deze basisschool leren ze schrijven met scheerschuim.
In deze basisschool leren ze schrijven met scheerschuim.


Leerlingen die zelf kiezen wanneer ze naar school gaan en welke vakken ze leren? Dat kan. Kinderen die alle vakken krijgen in drie verschillende talen? Ook mogelijk. Nooit eerder werd in Vlaanderen zoveel buiten de lijntjes van het klassieke onderwijs gekleurd.
Leren rekenen en lezen in een bomvolle klas, turnen in een muffe gymzaal en 'smiddags een smeuïg chocomelkje, om de suikerwafel door te spoelen. Klassieke beelden die helemaal voorbij lijken.

In Vlaanderen alleen al werden bij de start van het nieuwe schooljaar acht nieuwe initiatieven boven de doopvont gehouden. Projecten die focussen op gezonde voeding en fair trade, waar wiskunde en taal meteen ook gekoppeld worden aan kunst. ‘Ouders zijn op zoek naar meer creativiteit en innovatie', zegt Wim Van den Belle van Sint-Lukas in Brussel. ‘Tegelijkertijd zit je met capaciteitsproblemen en een tekort aan plaatsen. Die nieuwe scholen bieden voor velen de perfecte uitweg.'

Een recent OESO-rapport (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) toonde ook aan dat privéscholen in de lift zitten. ‘In België, en in de rest van Europa', zegt OESO-onderwijsdeskundige Eric Charbonnier. ‘Het gaat vooral om een elite, die het onderwijsniveau middelmatig vindt en overtuigd is dat hun kind beter verdient.'

Exacte cijfers voor Vlaanderen bestaan er niet, omdat privéscholen zich niet hoeven te verantwoorden. Maar toch. Johan Vanderhoeven, departementshoofd van de Lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende, merkt ook dat er een en ander beweegt. ‘Niet uit onvrede met het klassieke onderwijs', zegt hij. ‘De kwaliteit zit echt wel goed. Maar eerder uit zorg. Elk kind is tegenwoordig speciaal. Wijkt het een beetje af van de norm, dan willen de ouders daar maximaal op inzetten. En daardoor krijg je dit soort nieuwigheden.'

Die nieuwe golf heeft ook niks te maken met de alternatieve onderwijsscene uit de jaren zeventig, stelt Vanderhoeven. ‘Steiner en Freinet kwamen toen op. Zij presenteerden een vernieuwende pedagogische aanpak, die minder prestatiegericht was. Vandaag is er eerder sprake van een individualistische aanpak.'

Iedereen kan trouwens een nieuwe school opstarten. Als de school niet erkend is, en de leerlingen willen een getuigschrift halen, dan moet dat wel via een examencommissie. Enkel als de inspectie oordeelt dat het project niet voldoet, kunnen de leerlingen verplicht worden om weer naar een gewone, erkende school te gaan. ‘Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Die kinderen zullen er ook wel geraken', besluit Vanderhoeven.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120907_00287894

Reacties

Populaire posts