Schoolleiders vinden Michelinster slecht idee
De respondenten vinden dat het toekennen van de ster ‘nooit een eerlijke keuze’ kan zijn.
Het belangrijkste argument: zie excellentie maar eens te meten. De inspectie stuurt weliswaar op rekenen en taal, onderdelen die makkelijk te meten zijn, maar als de respondenten iets níet willen is het wel een eenzijdige excellente beoordeling slechts op basis van reken- en taalresultaten.
Een greep uit de reacties: “Elke school heeft andere omstandigheden.” En: “Scholen gaan zich dan naar de ster richten en niet op wat inhoudelijk belangrijk is.”
De AVS is ook tegen. Voorzitter Ton Duif: “Elke school moet een goede school zijn, en vele zijn dat al.”
Ruim 65 procent vindt dat een excellente school naast goede toetsresultaten ook andere bijzondere prestaties moet leveren: “Schoolklimaat en -cultuur, veiligheid, gemeenschapszin, creativiteit, ouderbetrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel zijn ook belangrijke thema’s voor een excellente school. Vorming is meer dan toetsresultaten.”
Zo’n 19 procent ziet de Michelinster overigens wel zitten. “Je krijgt een andere en betere cultuur wanneer gestreefd wordt naar excellentie, dan wanneer gestreefd wordt naar het tegengaan van het oordeel ‘zwak’.”
Bron: www.avs.nl (algemene vereniging schoolleiders)
Reacties
Een reactie posten